Масла різних видів використовуються практично в усіх галузях виробництва, у сільському господарстві та на транспорті. Заводи, фабрики, СТО, майстерні та власники конвеєрів, верстатів та високотехнологічного обладнання потребують постійного обслуговування складних механізмів із заміною мастильних матеріалів. Об’єми відпрацьованих масел величезні, а їхня переробка є досить складним процесом.
Відпрацьованими називають синтетичні або отримані в результаті переробки сирої нафти мастила, які були забруднені в процесі експлуатації. Вони містять хімічні та фізичні домішки, через що не можуть відповідати нормам та використовуватися в агрегатах та вузлах машин.
Утилізації або переробці залежно від рівня забруднення підлягають відпрацьовані нафтопродукти, рідини для гідравлічних передач та мастила:
моторні;
редукторні;
трансформаторні;
компресорні;
антикорозійні;
електроізоляційні;
індустріальні;
турбінні;
трансмісійні.
Відпрацьовані масла зберігаються у спеціальних резервуарах з періодичним зливанням відстояної води та емульсії. Використане мастило підприємства зобов’язані утилізувати. Транспортування відпрацьованого мастила до місця переробки або утилізації має здійснюватися транспортом з герметичними цистернами.
Індустріальні мастила — це змащувальні матеріали середньої та малої в’язкості. Їх отримують із нафтопродуктів шляхом дистиляції. Індустріальні масла використовуються для:
змащення вузлів та агрегатів;
охолодження елементів промислових машин;
обробки коробок передач різних механізмів;
створення технологічних мастил для стаціонарних механізмів, енергетики та верстатів.
Індустріальні масла використовуються при менших температурах, ніж машинні мастила для транспорту та спецтехніки. Для них використовуються дешеві матеріали з малою кількістю присадок, проте індустріальні масла також забруднюються та підлягають утилізації або переробці.
З необхідністю утилізації відпрацьованого моторного мастила людство зіштовхнулося ще на початку минулого століття. Впродовж десятиліть забруднені нафтопродукти, які не можна було використовувати в техніці та на виробництві, просто спалювали. Це дозволяло отримати тепло для обігріву чи невелику кількість енергії, проте забруднювало атмосферу продуктами згоряння.
Сьогодні спалювання відпрацьованих масел дозволено лише за допомогою сертифікованого обладнання з низьким рівнем шкідливих викидів. Через неможливість повторного використання переробленої сировини такий метод використовується досить рідко. Частіше для утилізації індустріальних масел застосовуються:
Регенерація до відновлення початкових якостей мастила. Такий метод дозволяє отримати з кожного літра відпрацьованого масла набагато більше придатного для використання, ніж з аналогічної кількості сирої нафти.
Термічний крекінг. Дозволяє утилізувати відпрацьовані масла та натомість отримати сировину для хімічної промисловості.
Зневоднення для отримання пічного палива. Отримане в результаті зневоднення пальне має кращі характеристики, ніж сирі нафтопродукти.
Коагуляція — випадання в осад фізичних домішок та сміття у маслі. Це досить складний процес, який не підходить для відпрацьованих мастил з хімічними домішками. Отримана сировина може повторно використовуватися лише після фільтрації.
В деяких випадках після відпрацювання мастила виконується відновлення фізично-хімічними методами — адсорбційним та іонно-обмінним. Таке відновлення властивостей мастила потребує складного та дорогого обладнання, тому не завжди виправдане.
Віддаючи відпрацьоване індустріальне масло на переробку спеціалізованим компаніям, які здійснюють скуповування та вивіз, можна компенсувати витрати на нафтопродукти та отримати кінцевий продукт, який практично повністю відповідає параметрам нового мастила. Таке масло має невисоку вартість та може використовуватись для обробки не дуже чутливих до якості мастильних матеріалів вузлів або для господарських потреб — змащення дверних петель, просочення деревини, антикорозійної обробки металевих конструкцій та деталей.
Індустріальні, моторні та інші масла представляють особливу небезпеку для всього живого. Їх категорично заборонено виливати на землю чи у воду. Розкладаються продукти нафтопереробки надто довго, завдаючи максимальної шкоди рослинам, комахам, тваринам та людям.
Утилізація відпрацьованого моторного масла та регенерація мастильних матеріалів вигідніша за виготовлення нової речовини з сирої нафти та вимагає втричі менше енергії. Повторне використання попередньо очищеного відпрацьованого мастила дозволяє зменшити витрати та здешевити кінцевий продукт.
Для отримання всього лише літру масла з потрібними технічними параметрами для промисловості чи транспорту необхідно використати щонайменше 50-70 л сирої нафти, тоді як відпрацьованого мастила знадобиться лише 1,5-2 л. Відпрацьовані масла можуть давати до 40 МДж з кожного літра. Ця енергія може використовуватися в різних сферах.
Індустріальні масла купують та утилізують спеціалізовані організації. Деякі відходи утилізуються, а інші повністю або частково відновлюються та використовуються для виготовлення мастила та палива. Переробка дозволяє раціонально використовувати ресурси, а безпечна утилізація — дбайливо ставитися до навколишнього середовища та не забруднювати ґрунти та водойми.
ТОВ «Відпрацювання UA» займається купівлею відпрацьованих масел різних видів та продажем переробленого палива. «Відпрацювання UA» купує масла за вигідними цінами та пропонує комплекс послуг по прийому, вивозу та утилізації відпрацьованих нафтопродуктів.